Hva er content marketing?

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring på norsk, er en markedsføringsteknikk hvor man skaper og distribuerer relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg, etablere en relasjon med og engasjere en tydelig definert målgruppe – med et mål om å stimulere til lønnsom kundeadferd.

Typiske eksempler på denne typen innhold er e-bøker, whitepapers, blogginnlegg, videosnutter, e-kurs, rapporter, artikler, podcaster, infografikk, webinarer, events og en rekke andre kombinasjoner av tekst, lyd og bilde.

Fem grunnleggende kjennetegn ved innholdsmarkedsføring:

Redaksjonelt innhold som forteller en relevant og verdifull historie. Den må være informativ, undervisende, inspirerende og/eller underholdende.

Understøttet av markedsføring. Innholdet har underliggende salgs- og markedsføringsmål som en bedrift, forening eller institusjon forsøker å oppnå.

Drevet av kundeatferd. Søker å opprettholde eller endre mottakerens atferd.

Multikanal. Print, digitalt, audio, video, events. Kan, men må ikke være integrert.

Spisset mot en konkret målgruppe. Dersom du ikke kan forklare hvem målgruppen er – så er det ikke innholdsmarkedsføring.

Last ned e-bok