Et innholdsprodukt (også kalt innholdstilbud) brukes som et incentiv for å konvertere lesere av blogger og nettsteder til leads. Innen inbound marketing er innholdsproduktet låst bak en landingsside med et skjema leseren må fylle ut for å få tilgang. Den opplevde verdien av innholdsproduktet må være stor nok til at leseren er villig til å gi fra seg nok kontaktinformasjon (minimum navn og e-postadresse) i bytte.
Innholdsprodukter er nært knyttet opp mot personas og kjøpsprosessen. Innholdet i, og formatet av, innholdsproduktet styres av hvem man ønsker å nå og hvor de befinner seg i kjøpsprosessen.
E-bøker er blant de mest brukte innholdsproduktene. De går dypere inn på et gitt tema, er gjerne mellom 10 og 20 sider lange og tilbys ofte i PDF-format. Guider, rapporter og white papers, er eksempler på genrer ofte benyttet i e-bøker.
Animasjonsvideoer, opptak fra foredrag, konferanser og lignende, brukes ofte som innholdsprodukter. Hele videoen kan låses bak en landingsside med et skjema, eller så kan korte filmsnutter fungere som lokkemiddel for å få seere til å registrere seg for å få tilgang til hele videoen.
Brukes for å vise hvilke resultater en virksomhets løsninger vil gi potensielle kunder. Ofte brukte kalkulatorer er boliglån- og billånkalkulatorer.
En kort videopresentasjon om et gitt tema, som regel utført av en eller flere personer i sanntid. Presentasjonen utføres gjerne i egen person foran kamera eller ved å dele skjermen på datamaskinen. Ofte brukes også chattefunksjoner for å øke interaksjonen med seerne.
Brukes ofte for å hjelpe potensielle kunder til å velge det produktet eller den tjenesten som passer best for dem, eller for å avklare om det en virksomhet tilbyr er riktig løsning for en potensiell kunde.
Beskriver en prosess med punkter sortert i logisk rekkefølge. Er nært beslektet med oppskrifter.
Infografikk, eller informasjonsgrafikk, er grafiske visuelle representasjoner av informasjon, data eller kunnskap. Brukes for å gi en rask, konsis og klar fremstilling av informasjon om et gitt tema.
Episodisk serie av digitale lydfiler som er nedlastbare og mulig å abonnere på. En episode av en podkast tar gjerne for seg ett tema innenfor det fagfeltet eller interesseområdet podkasten omhandler.