Hva er tracking?

Tracking gir tilgang til data som gjør det mulig å analysere aktiviteten besøkende foretar seg i de ulike kanalene til et firma. Det finnes flere måter å spore aktivitet på. Her er noen eksempler:

Tracking script:

Et tracking script er en kode man legger på websiden for å spore aktiviteten på de ulike sidene.

Cookies (informasjonskapsler):

Dette er en liten tekstfil som lagres på datamaskinen, mobilen eller nettbrettet til de besøkende. De fleste nettsteder benytter cookies for å forbedre brukeropplevelsen ved å gjøre nettstedet i stand til å huske hva den besøkende har foretatt seg tidligere. Den vil da lagre den besøkendes preferanser og gjøre det mer effektivt å navigere rundt på siden. Cookies kan blant annet rukes til å huske innloggingsinformasjon, eksponere besøkende for målrettet reklame og huske hva som ligger i handlekurv.

UTM-parametere / tracking-URL:

Når man benytter nettadresser i annonser kan det være lurt å legge til disse parameterne for å registrere rapporteringsdata om kampanjen man kjører. Disse kan for eksempel brukes til å finne ut hvilket nettsted annonsen vises på, navnet på kampanjen, søkeord som blir benyttet i kampanjen og lignende. Man kan bruke nettadressebyggere for å opprette slike tracking URLer med UTM-paramatere. Google har flere eksempler på nettadressebyggere.

Facebook-piksler:

En kode man legger på nettsiden for å spore den aktiviteten besøkende gjør etter at de har sett Facebook-annonsen på tvers av enheter. Videre får man se hvem som konverterer på nettsiden på grunn av Facebook-annonsen. Man får sett hvilken enhet de så annonsen på og hvilken enhet de til slutt konverterte på. Man får også muligheten til å kunne nå besøkende som har forlatt nettstedet uten å konvertere med målrettede annonser i Facebook for å få dem tilbake igjen. Dette kalles retargeting.